جان باختن نخبه کنکوری دارای معلولیت مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی(۱۵اردیبهشت۱۴۰۳) فعالیت بیش از ۱۷۰ معلم دارای معلولیت در مدارس خراسان رضوی سامانه مشخصات دانشجویان دارای معلولیت تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ فعال است واریزی جدید برای مددجویان و معلولان بهزیستی لغو شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) واریز ۸۵۰ هزار تومان به حساب معلولان دهک سوم خراسان‌رضوی تعداد شهروندان مشهدی دارای معلولیت به ۶۰ هزار نفر رسید ثبت‌نام مجدد در آزمون استخدامی ویژه معلولان | زمان آزمون تغییر کرد واریز مبالغ نامشخص بهزیستی برای معلولان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) سهمیه خراسان رضوی در اولین آزمون استخدامی معلولان سراسر کشور مشخص شد مستمری حق پرستاری فروردین ۱۴۰۳ معلولان همراه با مابه‌التفاوت واریز شد + مبلغ مستمری (۲۷ فروردین) مستمری کمک هزینه لوازم بهداشتی فروردین ۱۴۰۳ معلولان بدون افزایش واریز شد واریز علی‌الحساب کمک‌هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان (۲۶ فروردین ۱۴۰۳) مستمری فروردین ۱۴۰۳ معلولان با افزایش ۳۰ درصدی واریز شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۳) استقرار بیش از هزار صندوق دریافت فطریه در مشهد | مبالغ فطریه به نیازمندان اختصاص خواهد یافت واریز مستمری فروردین ۱۴۰۳ مددجویان بهزیستی شایعه است | مستمری کمیته امداد واریز شد شمار معلولان ذهنی و اوتیستیک در مشهد به بیش از ۱۶ هزار نفر رسید تفاوت فاحشِ حق پرستاری معلولان و حق پرستاری جانبازان در سال ۱۴۰۳ قدرِ سکوت | مراسم آخرین شب قدر ۱۴۰۳ ویژه ناشنوایان برگزار شد + ویدئو اوتیسم چیست؟ | نگاهی به چالش ها و فعالیت ها در حوزه اوتیسم تجهیز و بهره‌برداری از ۲مرکز جدید آموزش طیف اوتیسم در خراسان رضوی
سرخط خبرها

بیش از ۱۷ هزار ناشنوا در خراسان رضوی زندگی می‌کنند

  • کد خبر: ۱۸۵۰۰۲
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
بیش از ۱۷ هزار ناشنوا در خراسان رضوی زندگی می‌کنند
یکی از معلولیت‌های مهم و البته شایع در بدو تولد، اختلال شنوایی است که هم قابل درمان است و هم می‌تواند شما را تا پایان عمر از شنیدن صدای اطرافتان محروم نماید.

به گزارش شهرآرانیوز، هفته جهانی ناشنوایان یکی از رویداد‌های آگاهی بخش در مورد آشنایی با اختلال شنوایی در جامعه است و هدف آن علاوه بر معرفی نیاز‌ها و چالش‌های معلولان شنوایی، یافتن راه حل‌هایی برای برون رفت از این آسیب می‌باشد.

بر طبق آخرین آمار در ایران بیش از نیم میلیون نفر شهروند ایرانی دچار اختلال شنوایی هستند و برای دریافت امکانات و خدمات اجتماعی با شرایطی کاملا متفاوت زیست می‌کنند. این در حالی است که در ایران، زبان اشاره ناشنوایان که یادگار جبار باغچه بان می‌باشد به رسمیت شناخته نمی‌شود و علائم زبان بدن رایج در تلویزیون و سایر رسانه‌های تصویری رایج، در واقع همان زبان فارسی است که با حرکات اشاره محدود و نه محاوره‌ای اجرا می‌گردد.

آمار ناشنوایان در خراسان رضوی

افراد دارای معلولیت در خراسان رضوی از آمار قابل توجهی برخوردارند و رقم معلولیت در این استان هم از لحاظ اشکال معلولیت و هم از جهت تعداد، بسیار بالاست.

مسعود فیروزی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز ضمن اشاره به این آمار گفت: آخرین بررسی پرونده‌های مددجویان این استان نشان می‌دهد که بیش از ۱۴۰ هزار فرد دارای معلولیت در خراسان رضوی حضور دارند.

وی ادامه داد: از این آمار، ۱۷ هزار و ۲۰۰ نفر سهم معلولان شنوایی است که از ما خدمات دریافت می‌نمایند. در مشهد نیز ۹ هزار و ۴۶۵ شهروند دارای معلولیت شنوایی زندگی می‌کنند که تعداد نسبتا بالایی محسوب می‌شود. ضمن آنکه تعداد پرونده‌های معلولیت در مشهد چیزی حدود ۵۳ هزار عدد می‌باشد.

فیروزی افزود: ناشنوایان پس از غربالگری و تشکیل پرونده، از امکانات کلینیک‌های شنوایی به صورت رایگان استفاده می‌کنند. ۶ مرکز شنوایی سنجی در استان داریم که ۳ مرکز در مشهد قرار دارند و به ازای هر مددجوی ناشنوا یا کم شنوا، یارانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌شود.

هزینه‌های سنگین کاشت حلزون

کاشت حلزون یکی از روش‌های کارآمد در درمان ناشنوایی کودکان ۳ و زیر ۳ سال است که پس از غربالگری و تشخیص اختلال شنوایی انجام می‌گیرد که البته بسیار گران است.

پیشتر، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفته بود در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲ هزار مورد عمل کاشت حلزون در سراسر کشور انجام شده بود که با توجه به رایگان بودن این عمل در کشور، هزینه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در هر عمل جراحی توسط این وزارتخانه تامین می‌شود.

محمد دهقانی فیروزآبادی سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با ارائه آماری از تعداد عمل‌های کاشت حلزون در مشهد عنوان کرد: ۳۰۵ عمل در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ انجام شده است و هر عمل برای این دانشگاه، ۵۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است که شامل عمل و پروتز می‌باشد و خوشبختانه اکنون کودک پشت نوبت در مشهد نداریم.

نیاز‌های ویژه دانش آموزان ناشنوا

قسمتی از جامعه هدف ناشنوایان در خراسان رضوی و مشهد را دانش آموزان تشکیل می‌دهند و با آموزش‌های خاص در مدارس استثنایی مشغول تحصیل هستند.

جواد روحانی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی در این باره عنوان کرد: در حال حاضر، یک هزار و ۳۰۰ دانش آموز ناشنوا و کم شنوا در مدارس ما تحصیل می‌کنند و همزمان برخی همکاران ما که دچار اختلال شنوایی هستند، مشغول تدریس به این دانش آموزان هستند.

کانون ناشنوایان خراسان، تنها تشکل منسجم صنفی

هریک از معلولیت‌ها در کشور، یک انجمن یا کانون حمایتی دارد که فعالیت‌های مردم نهاد متناسب با نیاز‌های اعضای خود را مدیریت می‌کند. کانون ناشنوایان خراسان رضوی هم یکی از تشکل‌های صنفی و قدیمی جامعه ناشنوایان است که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز کرده است.

معصومه ترابی مقدم مدیرعامل این کانون به شهرآرانیوز گفت: در حال حاضر و پس از سال‌ها فعالیت منسجم صنفی، کانون بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ عضو اصلی، وابسته و افتخاری دارد که برای جامعه ما فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: تربیت و آموزش مترجمان زبان اشاره، اعزام مترجم برای همراهی با شهروند ناشنوا در محاکم قضایی، امور اداری و...، بخشی از فعالیت‌های دائمی کانون برای مخاطبان خود است.

ترابی مقدم در پایان تاکید کرد: عضوگیری کانون ویژه شهروندان ناشنوا و کم شنوای ۱۵ سال به بالا می‌باشد و خدمات ما برای تمامی اقشار متقاضی ارائه می‌گردد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->